fbpx
Je ouders zijn je ambassadeur en ‘verkopen’ je school
8 januari 2021
Wat zijn de sterke, onderscheidende punten van je school?
4 maart 2021

Durf jij het los te laten?

Denk niet te snel in middelen

Ik heb onlangs een Masterclass conceptontwikkeling gevolgd. Een van de dingen die hier aan de orde kwam, was dat je niet gelijk in middelen moet denken. Dan beperk je je denken en je creativiteit namelijk enorm. Het advies is om alle opties zoveel en zolang mogelijk open te houden en zonder beperkingen te denken. Dan krijg je de beste ideeën voor bijvoorbeeld die ene opvallende actie!

Wat ik vaak tegenkom, is dat ik in het kennismakingsgesprek al direct een vraag van iemand krijg om een middel. Ik stel dan altijd voor om eerst eens goed naar de doelgroepen (de ouderpopulatie en andere partijen) te kijken en te bepalen waar de leerlingen vandaan komen, zonder gelijk naar de middelen te kijken. Ik wil eerst weten tegen wie we praten en wat die groep bezighoudt.

Doelgroep goed omschrijven

  • Om hier goed achter te komen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
  • Wie zijn mijn doelgroepen: ouders, grootouders, samenwerkingspartners zoals kinderopvang, zorgverleners, jeugdzorg?
  • Wat zijn de kenmerken van de doelgroepen: leeftijd, geslacht, nationaliteit, opleidingsniveau, wijk of plaats?
  • Wat willen ze bereiken?
  • Wat is hun doel?
  • Waarom gaan ze met jou en de school in gesprek en schrijven de ouders hun kind bij jou op school in?
  • Waarom willen ze met jou en de school samenwerken?
  • Waar zijn ze bang voor?
  • Wat is hun grootste angst?

Aansprekende tekst

Pas als je dit in het zicht hebt, kun je een tekst schrijven die op hen gericht is. Ik neem dan vaak een bepaalde persoon in gedachten uit de doelgroep en schrijf de tekst voor hem/haar. Dat helpt mij om de juiste woorden te gebruiken. Het schrijven van een tekst is dan alsof je tegen die ene persoon praat.

Het voordeel hiervan is dat je de doelgroep ook echt raakt. Je bent dus efficiënter bezig, omdat je met je teksten en middelen de doelgroep echt bereikt.

Hoe pak jij het ontwikkelen van een middel meestal aan? Denk je toch al snel in middelen of kun je dat loslaten?

Ik ben benieuwd naar je reactie. Je kunt die aan mij mailen.