fbpx
Hoe kiezen ouders de school voor hun kind(eren)?
17 december 2020
Durf jij het los te laten?
8 februari 2021

Je ouders zijn je ambassadeur en ‘verkopen’ je school

Als schooldirecteur wil je natuurlijk dat de ouders van je leerlingen zo tevreden zijn over je school, dat ze uit zichzelf positief zijn over de school wanneer ze in gesprek zijn met andere ouders. Het is bekend dat mensen tegenwoordig niet alleen afgaan op de website, maar daarnaast een aanbeveling navragen bij andere mensen (jouw klanten dus). En dit is het sterkste middel dat tot je beschikking is.

Groot voordeel: het is ook nog gratis. Maar je moet er wel in investeren.

Het helpt enorm als je de ouders van de leerlingen óók als klanten gaat beschouwen. Dan snap je zelf ook beter wat ze nodig hebben als iets verkeerd is gelopen of mis dreigt te gaan. Je onderneemt dan automatisch meer om het te corrigeren dan wanneer je over hen denkt als ouders (waar je misschien onbewust toch wat oordelen aan de term hebt verbonden). En juist hiermee kun je ‘goodwill’ kweken en worden ouders ambassadeur voor je school!

Wat is ambassadeurschap?

Hiervoor maken we een overstap naar de saleswereld. De basis is namelijk hetzelfde.
De bedoeling is bestaande klanten te behouden, hen meer dan tevreden maken, kiezen voor het leveren van waarde aan klanten en daar je organisatie op inrichten. Een simpelere versie van de definitie vertaald naar scholen: Je levert heel goed onderwijs en sluit het onderwijs aan op de ontwikkeling van de kinderen, waardoor de kinderen zich goed ontwikkelen en veel leren. Daarnaast ben je makkelijk bereikbaar voor ouders en los je dingen snel en tot tevredenheid op. Op deze manier verkoopt je school zichzelf.

Deze definitievertaling is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht. Er hangt meer mee samen, zoals echt oog hebben voor ouders en hen betrekken bij het onderwijs aan hun kind. Samen optrekken voor het kind, zoals bij ouderbetrokkenheid 3.0, is daarvoor een goede manier.

Foto door Habeshaw

Wat zijn de beste stappen?

  • Lever onderscheidende klantwaarde

Wees heel goed in het onderwijzen van kinderen (sluit bijvoorbeeld aan op de ontwikkeling van het kind en pas daar het onderwijs op aan) en nog beter in datgene dat je onderscheidt van de scholen in de omgeving. Communiceer dit ook consequent naar de buitenwereld.

  • Overtref de verwachtingen van klanten

Lever meer dan dat ze verwachten; dus zie je bij een kind kansen of dreigende problemen, plan daar een gesprek over met de ouders en ga in overleg.

  • Investeer in ambassadeurs

Blijf in gesprek met je ouders. Creëer mogelijke contactmomenten en wacht het niet af.

  • Maak de eerste kennismaking onvergetelijk

Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Dus zorg dat datgene wat je naar buiten communiceert klopt met de binnenkant. Mensen hebben het feilloos door als de communicatiemiddelen niet gedragen worden door de teamleden.

  • Laat potentiële klanten ervaring opdoen. Dus organiseer die (online) open dag of peuterochtend!

Zorg dus dat de klant je niet vergeet! Op een positieve manier welteverstaan. Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken en dat is zowel in privé relaties als in zakelijke relaties van essentieel belang. Als je eenmaal een overweldigende indruk hebt achtergelaten en blijft investeren in deze relatie, dan zal de klant dit ook uitdragen naar zijn omgeving.

Voeg me gerust toe aan je netwerk en als je deze blog wilt delen met je netwerk, graag zelfs!