fbpx
Zo zorg je voor een goede naamsbekendheid
12 mei 2021
Herhalen, herhalen, herhalen… zorg dat je school gezien wordt
16 juni 2021

Tips voor een persbericht dat geplaatst wordt!

Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je zelf al een persbericht schrijft en wat je er vanaf weet. Daarom deel ik in deze post alles rondom het schrijven van een persbericht, dat door de redactie zonder aanpassingen geplaatst wordt. Misschien tref je wat dingen aan, die je nog niet wist of wat jij anders aanpakt. Probeer het dan eens op deze manier en kijk of je bericht dan wel in zijn geheel geplaatst wordt.

Want dat is het belangrijkste van een persbericht. Je wilt dat jouw informatie door je doelgroepen wordt gelezen!

  • Stuur alleen een persbericht met écht nieuws

Een persbericht wordt eerder geplaatst als er een nieuwswaardig of bijzonder feit in staat. Dus schrijf geen persbericht over iets, wat alle scholen organiseren, zoals het Sinterklaasfeest of Paasontbijt.

  • Verzin een pakkende kop

Dan valt het persbericht goed op tussen de rest. Zorg ook altijd dat de naam van school erin staat, zodat mensen die ‘koppensnellen’ ook de naam van school in combinatie met de positieve actie zien en dus aan elkaar linken.

  • 5W’s en 1 H: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe

Zet dit allemaal in de eerste alinea en kopregel. Zo weet je zeker dat je alle feiten hebt vermeld en dat die ook worden meegenomen in het bericht in de krant. De details hiervan werk je in de daaropvolgende alinea’s uit. De laatste alinea reserveer je voor een standaard tekst over de school en haar missie. Deze alinea komt in ieder persbericht ongewijzigd terug.

De reden hierachter is dat journalisten persberichten van onderaf inkorten, als ze te weinig ruimte hebben. Stel je je persbericht op deze manier op, dan komt in ieder geval de meest belangrijke informatie in de media.

  • Schrijf over de feiten en blijf objectief

Veel mensen zijn geneigd om hun verhaal bijzonder enthousiast te schrijven. Doe dit niet! Je kunt je boodschap beter zo concreet en duidelijk mogelijk houden, zodat het aansluit bij de rest van de krant. Een journalist is dan sneller geneigd om het persbericht ongewijzigd te plaatsen.

Zet je er wel allerlei superlatieven in, dan word je gevraagd om een advertentie of advertorial te plaatsen. De krant vindt dan dat je reclame maakt voor je school.

Foto door Erika Giraud
  • Let op spel- en stijlfouten

Controleer het persbericht op juistheid. Fouten in de tekst komen onprofessioneel over. Laat daarom je tekst door een ander nalezen.

  • Geef duidelijk aan waar het persbericht begint en eindigt

Boven het bericht zet je ‘PERSBERICHT’ in een groot lettertype. Sluit af met ‘EINDE PERSBERICHT’. Het klinkt logisch, maar in de praktijk wordt het vaak vergeten. De journalist weet dan wat hij mag publiceren en wat niet.

  • Wat staat in de noot?

Na ‘EINDE PERSBERICHT’ komt de noot. In de noot staat alle informatie die handig voor de journalist kan zijn bij zijn onderzoek en het schrijven van het artikel. Begin je noot altijd met: ‘NOOT VOOR DE REDACTIE: NIET BESTEMD VOOR PUBLICATIE’. Hieronder zet je de contactgegevens van de persoon die vragen kan beantwoorden. Ook kan je hier een uitnodiging (inclusief locatie, tijdstip en verantwoordelijke persoon) plaatsen voor de pers om bij een evenement aanwezig te zijn en vermeld je eventueel beeldmateriaal en links.

  • Maak een persbericht niet te lang

Een persbericht wordt geschreven op maximaal 1 A4. Alleen een heel bijzondere gebeurtenis of nieuwsfeit rechtvaardigt een persbericht van 2 A4.

  • Timing van een persbericht

Stuur een persbericht op tijd (maximaal 7 dagen van tevoren). De krant heeft tijd nodig om de journalisten in te delen als ze op een uitnodiging ingaan of wanneer ze feiten moeten onderzoeken voor het artikel. Bovendien heeft de krant een sluitingstijdstip voor artikelen.  Hou hier rekening mee, zodat het persbericht de redactie op tijd bereikt. Dan heb je meer kans dat je persbericht wordt geplaatst.

  • Toesturen van een persbericht

Maak het voor de journalist zo gemakkelijk mogelijk en stuur het persbericht in de e-mail én als bijlage mee. Foto’s of filmpjes zijn altijd een bijlage, omdat ze anders niet te gebruiken zijn.

  • Gebruik van foto’s of filmpjes

Sinds de invoering van de AVG is het moeilijker om leerlingen, ouders en leerkrachten op foto in de krant te zetten. Je moet van tevoren nadrukkelijk toestemming vragen om dat te mogen doen. Let erop dat je dit wel hebt geregeld om problemen achteraf te voorkomen.

Mijn doel is natuurlijk dat je hier wat aan hebt en dus praktisch kunt toepassen. Heb je mijn tips gebruikt om je persberichten verder aan te passen en te verbeteren? Laat het me hieronder eens weten. Leuk om te lezen!


Doorsturen en/of abonneren op mijn blogs

Heb je collega’s van wie je weet dat deze tips handig voor hen zijn, stuur deze blog dan zeker door! Geen probleem, fijn zelfs.

Wil je meer van mijn blogs lezen, abonneer je dan even via mijn site. Dan krijg je een berichtje als er een nieuwe blog is verschenen.