fbpx
Hoe betrek je ouders het beste bij het onderwijs aan hun kind?
8 juli 2021

Dé voordelen van ouderbetrokkenheid op school

Zoals je weet, is ouderbetrokkenheid (kortweg gesteld) het inzetten van de expertise van de ouders en van de leerkracht met als doel de prestaties van het kind op school te verbeteren. Hiervoor zijn diverse momenten, waarop ouders en kind met de leerkracht samen kunnen afspreken hoe de begeleiding het beste plaats kan vinden.

Maar ik ben nieuwsgierig …. wat zijn die voordelen?

Uit onderzoek blijkt dat er een direct verband bestaat tussen het succes van leerlingen en ouderbetrokkenheid. Het kind weet dat ouders en leerkracht afspraken hebben gemaakt. Ook het kind is gevraagd wat hij/zij voor begeleiding nodig heeft van de leerkracht.

Scholen die gebruikmaken van de expertise van de ouders zijn juist slim. Want ouders weten als geen ander hoe hun kind in elkaar zit, wat het karakter van het kind is en in wat voor bui het kind naar school is gegaan. Ze kennen ook het hele medische dossier en hoe je hun kind het beste kunt motiveren. Daarnaast zorgt het betrekken van ouders bij de opleiding van hun kind er ook voor dat ouders loyaler zijn naar de school en de leerkracht. Ze zijn dus eerder geneigd het huiswerk te begeleiden dan wanneer je als leerkracht ouders minder betrekt bij het onderwijs. Dit komt uiteraard het leerproces ten goede. Dat is logisch.

Onderzoeken van Desforges & Abouchaar (2003) maken inzichtelijk hoe groot de invloed van school en ouders is op verschillende leeftijden en die cijfers liegen er niet om:

Leeftijd kindInvloed ouders op schoolsuccesInvloed school op schoolsucces
7 jaar29%5%
11 jaar27%21%
16 jaar14%51%

De conclusie: ook al wordt de invloed van ouders minder naarmate een kind ouder wordt, zij hebben ook in het voortgezet onderwijs nog steeds een aanzienlijke rol.

Hoe ga je om met onzichtbare ouders?

Er zijn altijd ouders, die niet of nooit op school komen om hun kind op te halen. Vaak zijn dit ongeschoolde ouders, die thuis een andere taal spreken. Ook deze ouders willen hun kind graag helpen bij het leren, maar weten niet hoe ze dit kunnen doen. Hoe kun je toch met deze ouders in contact komen en tot expertise delen komen?

De school kan zich (volgens Kugler, 2011) anders opstellen en andere manieren zoeken om in contact te komen met alle ouders door:

  • Verbinding te zoeken via verwelkomende en niet-bedreigende activiteiten.
  • Verbinding te maken met de (culturele- of geloofs-)gemeenschap waarin de ouders verkeren.
  • Het contact zoveel mogelijk persoonlijk te leggen, zowel bij goed als bij slecht nieuws.
  • Ouders op diverse manieren uit te nodigen. Voeg bijvoorbeeld een persoonlijke notitie toe aan de algemene uitnodiging.
  • Allerlei manieren te benutten om bepaalde doelgroepen te bereiken. Soms kunnen gerespecteerde personen binnen een gemeenschap het contact met de ouders bevorderen.
  • Ouders te ondersteunen, zodat zij hun kinderen kunnen ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door bijeenkomsten te houden over de (pedagogische)aanpak op school.

Je mag als school dus best hoge verwachtingen hebben van ouders, omdat je ervan uit kunt gaan dat ouders hun kind dolgraag willen ondersteunen bij het leerproces. En als je in contact bent, is het natuurlijk belangrijk om in gesprek te blijven, zodat de ouder betrokken blijft bij het onderwijs.

Bron: wij-leren.nl

Leerlingsucces vraagt om samenwerking met ouders – Peter de Vries

Iedere ouder telt – Anne van Hees

Doorsturen en/of abonneren op mijn blogs

Heb je collega’s van wie je weet dat deze tips handig voor hen zijn, stuur deze blog dan zeker door! Geen probleem, fijn zelfs.

Wil je meer van mijn blogs lezen, abonneer je dan even via deze link op mijn site. Dan krijg je een mail met de nieuwe blog.