fbpx
Blijf je zelf rommelen of schakel je een professional in?
14 april 2021
Zo zorg je voor een goede naamsbekendheid
12 mei 2021

Check jij hoe ouders bij jouw school terecht zijn gekomen?

Marketing is puzzelen en uitzoeken. Want welk middel werkt goed en welke valt tegen? Waar moet je dus meer aandacht aan geven en waarmee kun je net zo goed stoppen?

Daar kom je alleen achter als je navraagt bij het kennismakingsgesprek hoe ouders bij de school terecht zijn gekomen.

Doe je dat nu al? En stel je dan ook deze vragen:
Hoe hebben ze je school gevonden?
Hoe zijn ze gaan zoeken: online of offline?
Hebben ze ook ouders van schoolgaande leerlingen of schoolverlaters gesproken?
Zijn ze door mensen van de kinderopvang of het consultatiebureau gewezen op de school?

Met deze simpele vragen kun je al heel veel informatie achterhalen over de werkzaamheid van je middelen.
Wat ook prettig is om te weten, is wat de verwachtingen van de ouders zijn van de kennismaking met de school op basis van de middelen die ze hebben gezien. En achteraf of hun verwachtingen waargemaakt zijn. Ook dat kun je gewoon navragen.

Middelen beter afstemmen

Met deze antwoorden kun je de ingezette middelen nog beter afstemmen op de ouders van jonge kinderen. Want hoor je bijvoorbeeld vaker noemen, dat de school nog veel leuker is dan de site deed vermoeden? Dan is het tijd om de site aan te passen, zodat deze recht doet aan de werkelijke situatie op school en dus juist die leuke onderdelen uitlicht.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je juist hoort dat die ene ouder met een kind in groep 6 best een goed verhaal had over de school, maar dat de jonge ouders dat onvoldoende terugzien tijdens de rondleiding. Dan is het belangrijk om hierover door te praten en op het gevoel van je bezoekers in te gaan. Misschien kun je al pratende makkelijk hun beeld bijstellen en schrijven ze dan alsnog hun kind in.

Foto door Ben White

En nog betere rondleidingen geven

Dit soort feedback geeft je de gelegenheid om bepaalde zaken bij te stellen in je commu-nicatiemiddelen of in je eigen verhaal tijdens de rondleiding. En inspelen op de verwachtingen die je voor de rondleiding navraagt, is ook heel handig. Je kunt de nadruk dan iets meer leggen op een bepaald onderwerp en daar juist iets meer van laten zien in de school of er langer bij stilstaan.

Moedig mensen ook aan om al hun vragen te stellen. Dan kun je daar juist op ingaan en het laten zien terwijl je erover vertelt. Dat is écht een sterke combinatie!

Wil je mijn blog delen, heel graag! Wil je mij toevoegen aan je netwerk, dat vind ik ook heel interessant.