fbpx
Wat vertelt je huisstijl over je school?
24 februari 2022
Zorg dat de website online voor jou werft!
17 maart 2022

Hoe komen ouders bij jouw school terecht?

Zoals je weet hebben allerlei zaken invloed op de goede naam van de school. En de goede naam van de school (de reputatie en naamsbekendheid) is het goud van de school, want daardoor komen nieuwe ouders met een jong kind in contact met de school.

Hoe verloopt zo’n zoektocht naar een school meestal?

  1. Oriënteren via internet
  2. Informatie inwinnen bij ouders met kinderen op school
  3. Bezoeken van een school

Online zoektocht

Ouders hebben een kind van 2,5 tot 3 jaar en denken na over een school. Daarvoor zoeken ze in eerste instantie op het internet. Wanneer ze starten met Google Maps en zoeken op scholen in de buurt, dan zien ze (gelukkig) alle scholen. Je naamsbekendheid is hierbij van groot belang, omdat ze alleen je school opzoeken op het internet als ze je school al kennen of ze in ieder geval de naam bekend vinden klinken. Dan zijn ze nieuwsgierig genoeg om de website erbij te zoeken. Je kunt je voorstellen dat wanneer de naam van de school hen niets zegt, ze ook niet bij jou terechtkomen. Dat laat direct het belang van een goede naamsbekendheid zien.

Ambassadeurschap ouders

Daarnaast vragen ze ouders met kinderen op school (of al van school af) om hun ervaringen. Dan helpt het natuurlijk enorm als ouders positief zijn over jouw school. De mening van anderen is sterker van invloed dan de beste website of social mediacampagne ooit. Want wanneer mensen twijfelen, is de mening van een vriend of kennis van doorslaggevend belang. Op basis van een advies van vrienden of kennissen gaan mensen dan toch sneller een afspraak maken om kennis te maken met de school.

Foto door Priscilla du Preez

Het verhaal van de school vanuit de visie en missie

Wanneer ze eenmaal op je school zijn, is het cruciaal dat ze aantreffen wat ze lezen op de website of hebben gehoord van de andere ouder. Dat is de reden dat ik mijn klanten altijd aangeef dat het verhaal van de school van binnenuit, vanuit de missie en visie, moet komen. En natuurlijk vergroot ik in de teksten en communicatiemiddelen bepaalde zaken uit, want zo kan ik deze onderdelen nadrukkelijk naar voren laten komen. Maar het klopt wel altijd met de werkelijkheid en met de teamleden en hoe het er op school aan toe gaat.

Wanneer het team en jijzelf erachter staan en dit voorleven, dan ‘voelen’ mensen dat bij binnenkomst wat op de website wordt overgebracht. Dat is enorm belangrijk in het keuzeproces, want wanneer de sfeer op school en de aanpak goed passen bij het kind, is de kans groot dat de ouders voor jouw school kiezen.

Even meekijken

Spreekt mijn aanpak en manier van werken je aan? Wil jij dat ik een keer met jou meekijk naar de communicatiemiddelen en/of je communicatie? Ik kom graag vrijblijvend langs, dus stuur me een bericht via jozet@jozet.nl.

Delen > graag!

Ken jij iemand binnen je netwerk die iets heeft aan deze informatie, dan kun je hem/haar attenderen op deze website. Natuurlijk kun je ook deze blog doorsturen.


Wil je meer van mijn blogs lezen, dan kun je je abonneren op mijn lijst. Je vindt hem hier: https://bit.ly/3dcKkWu.
Je ontvangt iedere week een nieuwe blog in je mailbox. Wees welkom!