Ouders starten een zoektocht naar een school meestal online. Ze kunnen hiervoor de site Scholenopdekaart.nl raadplegen of in Google Maps basisscholen in X (de woonplaats) invoeren. Daaruit komen een aantal resultaten. Ouders bezoeken meestal de websites van deze scholen als eerste om zo alvast een idee te krijgen van de verschillende scholen.
Op basis van deze lijst maken ouders al een eerste schifting: er vallen een aantal scholen af. Dit wordt allemaal al bedacht en afgevinkt tijdens het bekijken van de website. Wat er dus te lezen en te zien is op je website is van grote invloed op de keuze van de ouders.
Een andere grote invloed zijn de leerkrachten en de ouders, die zelf kinderen op je school hebben. Beide groepen praten over de school in hun privé contacten. Daarmee kunnen ze ouders met jonge kinderen beïnvloeden in hun keuze of hen overhalen om toch langs te komen op school. Dat is de reden dat je de contacten met ouders van de leerlingen en de teamleden heel goed moet onderhouden. Zorg ervoor dat deze ouders positief praten over de school, dan win je al heel veel.
Wanneer ouders komen kennismaken op school, dan is het zaak dat ze zien en voelen wat ze hebben opgepikt uit de website, social mediaberichten, persberichten, verhalen van andere ouders en de folder. Als dat iets compleet anders is, dan raken ze in de war. En wanneer iemand in de war is, neemt die persoon geen besluit. Dat is natuurlijk zonde van alle inspanningen tot dan toe.
Mijn advies is dan ook altijd: communiceer je sterke punten vanuit je missie en visie. Zorg dat de missie en visie wordt uitgedragen en voorgeleefd door de teamleden. Wanneer dit allemaal uit dezelfde basis voortkomt, kan hier geen ander beeld uit ontstaan. Dan past alles bij elkaar en is er herkenning van de ouders, die voor een kennismaking komen. Dan klopt het gewoon!
Spreekt mijn aanpak en manier van werken je aan? Wil jij dat ik een keer met jou meekijk naar de communicatiemiddelen en/of je communicatie? Ik kom graag vrijblijvend langs, dus stuur me een bericht via jozet@jozet.nl.
Ken jij iemand binnen je netwerk die iets heeft aan deze informatie, dan kun je hem/haar attenderen op deze website. Natuurlijk kun je ook deze blog doorsturen.