fbpx
Het belang om de school stevig te positioneren
22 september 2022
Wat willen ouders weten bij schoolkeuze?
20 oktober 2022

Deel het verhaal altijd vanuit de missie en visie

Je hebt als school uiteraard een missie en visie. Dat is de basis van je school en tegelijkertijd het doel. Op alle websites van scholen, die ik bezoek, kom ik de missie en visie tegen. Maar wat doe je er verder nou mee?  

Het vormt de basis van de school en is tegelijk ook een meetlat, waarlangs je alle verzoeken kunt leggen en zo makkelijk kunt afwegen of je iets wel of juist niet doet. Want wanneer een verzoek of aanbod niet bij de missie en visie past, dan kun je er makkelijk niet op in gaan.  

Sterke punten van je school 

Daarnaast zijn de missie en visie ook het uitgangspunt van waaruit alle communicatie wordt ontwikkeld. Ik check zelf altijd of ik de missie en visie voel en zie in de praktijk. Want ik zorg dat alle middelen de missie en visie duidelijk naar voren laten komen. De sterke punten komen hieruit voort, dus je kunt eigenlijk niet anders.  

Als het goed is, heeft het hele team meegedacht over de (aangescherpte of nieuwe) missie en visie. Dan staat ook iedereen erachter en heb je afgesproken dat iedereen de missie en visie voorleeft en ook in woorden hetzelfde uitdrukt. En dan klopt het met elkaar. Dat voelt iedereen en het maakt je boodschappen veel sterker. 

Communiceer duidelijk en volledig 

Wees in je communicatiemiddelen wel volledig en leg uit hoe iets werkt op school. Doe je dat niet, dan heb je kans dat iets helemaal verkeerd wordt uitgelegd. Wanneer een school bijvoorbeeld aangeeft dat ze werken met leerpleinen, dan leren de leerkrachten de kinderen ook hoe ze met die ‘vrijheid’ om kunnen gaan. Ik zorg dat ik dat in de communicatie goed uitleg en benadruk. Want het is voor mensen in het onderwijs logisch, maar voor ouders niet. Veel mensen weten niet hoe leerpleinen werken en wat leerlingen daar doen of hoe ze begeleid worden. Ze herleiden dit aan verhalen of eigen ervaringen op werkpleinen. Ben je niet volledig en leg je dingen niet helemaal uit, dan heb je snel een vooroordeel tegenover je school.  

Dat geldt ook voor bewegend leren. Dit is ook iets wat een goede uitleg nodig heeft met voorbeelden. Want vertel je alleen dat leerlingen buiten op het plein actief zijn met het opmeten van lengtes en daarmee leren rekenen door te springen, te rennen of te hinkelen, dan zien ouders een chaotische toestand voor zich. Waarbij sommige kinderen misschien hun best doen, maar lang niet iedereen. Dus je kunt beter uitleggen dat de leerlingen begeleid worden en dat de leerkracht hen ook observeert. Dan vertel je het juiste verhaal en je vertelt gelijk ook wat de meerwaarde is van deze manier van leren.  

Foto door Austrit Augusts

Wat tips 

Tip 1: Hoe pak je het praktisch aan om een verhaal te koppelen aan je missie en visie?  
Je plaatst regelmatig berichten op social media. Plaats dan een foto met een korte tekst over een situatie of opdracht. In de tekst licht je de boodschap heel helder toe en maakt het eventueel met een hashtag extra duidelijk. Zo plaatst de groene school van Richard van der Worm bijvoorbeeld berichten over de uitstapjes naar een paprikakwekerij, spelen in de modder of het oogsten van de schoolmoestuin. Of in de zomervakantie een bericht over de planten in de school, die goed verzorgd worden.  
 
Tip 2: Hou het aantal punten dat je benoemd beperkt 
Het belangrijkste is dat je heel helder hebt wat de punten zijn, die je naar voren wilt brengen. Dat kunnen een paar verschillende punten zijn, maar hou het beperkt. Daar zal je boodschap ook helderder door worden.  

Tip 3: Wees volledig en vergeet de achtergrond niet 
Zoals ik hierboven al schetste, is het belangrijk om volledig te zijn. Vergeet de zaken, die voor jou helder zijn, niet te schetsen. Want het is alleen voor jou helder, omdat je ermee bezig bent. En omdat je precies weet wat jullie doen en waarom je dat zo doet. Neem de lezer daar ook in mee.  

Tip 4: Lees voor het plaatsen je bericht nog eens kritisch na Is voor een ouder helder waar de school voor staat? Komt dat duidelijk naar voren in dit bericht of kan dat nog sterker verwoord worden? Lees voor het plaatsen je bericht nog een keer goed door met deze vragen in gedachten.  

Je kunt bijvoorbeeld een keer een heleboel berichten voorbereiden en ze dan net voor het plaatsen nog even kritisch lezen en aanscherpen. Dan bespaar je tijd en kun je ook op de actualiteit inspelen..  

Tip 5: Ga het gewoon doen en uitproberen 
Pas wanneer je berichten plaatst en ze later weer eens kritisch bekijkt, merk je wat werkt en wat niet werkt. Ook aan de reacties zie je of mensen het oppikken of niet. Op basis daarvan kun je je berichten aanscherpen en nog beter afstemmen op wat mensen willen weten.  
Natuurlijk kun je tijdens je kennismakingsgesprekken prima peilen wat mensen al weten van je school en waar ze dat gelezen of gehoord hebben. Dat is een mooi en makkelijk meetinstrument.  

Ik wens je veel succes met het plaatsen van berichten over je missie en visie.

Foto door Ian Schneider

Even met je meekijken 

Spreekt mijn aanpak en manier van werken je aan? Wil jij dat ik een keer met jou meekijk naar de communicatiemiddelen en/of je communicatie? Ik kom graag vrijblijvend langs, dus stuur me een bericht via jozet@jozet.nl. 

Delen > graag! 

Ken jij iemand binnen je netwerk die iets heeft aan deze informatie, dan kun je hem/haar attenderen op deze website. Natuurlijk kun je ook deze blog doorsturen.