fbpx
Hoe komen ouders bij jouw school terecht?
10 maart 2022
Het keuzeproces van ouders van jonge kinderen
1 april 2022

Zorg dat de website online voor jou werft!

Ik schetste in mijn vorige blog al dat ouders de zoektocht naar een school vaak online starten. Eerst via Google scholen opzoeken en daarna de websites bezoeken. Als ze je school al een beetje kennen, dan zoeken ze de website misschien wel direct op. Daarom is de website van je school een ideaal middel om in te zetten voor online werving.

Maar hoe zet je hem effectief in?

Dus hoe zorg je dat ouders van jonge kinderen zo geïnteresseerd raken dat ze ook een afspraak voor een kennismaking maken. Dat heeft te maken met een aantal zaken:

  • De ‘Tone-of-Voice’ (manier van aanspreken) moet kloppen en goed voelen voor de ouders.
  • De teksten moeten kort, duidelijk en helder zijn, zodat direct duidelijk is waar je school voor staat en hoe je het onderwijs aanpakt.
  • Alle teksten, maar ook het gedrag van je team en jezelf bewijst wat je over de school en haar aanpak schrijft.

De impact van de indeling

Ook bij de indeling hou je het oogpunt van de ouders in je gedachten. Wat voor informatie zoeken zij? Wat willen ze als eerste weten en vinden ze dus het meest belangrijk. Welke andere informatie willen ze daarnaast ook terugvinden? Hoe snel is de informatie vindbaar? Moeten ze veel klikken door menu’s heen, dan ontmoedigt dit al en haken mensen tegenwoordig af.

Als je de antwoorden hierop in je achterhoofd houdt, maak je een klantvriendelijke en duidelijke indeling voor je site. Bovendien is het ook heel handig, omdat je dan geen – voor ouders belangrijke – informatie vergeet te plaatsen.

Sta ook stil bij de foto’s: welke plaats je waar? Waar versterken en ondersteunen ze je tekst? Is een foto eigenlijk genoeg of zou een video duidelijker zijn?

Foto door Seth Doyle

Positionering via je website

Je bekijkt ook kritisch of je website in zijn geheel de juiste positionering uitstraalt. Dus dat waar je voor staat en de belangrijkste pluspunten van je school (die ouders van jonge kinderen ook heel belangrijk vinden!). Zijn die onderscheidend genoeg, waardoor ouders weten waarom ze voor jouw school moeten kiezen? Of worden er eigenlijk teveel algemeenheden op de site gebruikt, waardoor het lijkt op de positionering van de andere school in de buurt?

Tijd voor actie

Als je site niet onderscheidend genoeg is, is het tijd voor actie! Wat je zeker niet wil, is lijken op de andere school. Je wilt overbrengen wat jouw school bijzonder maakt en waarom kinderen op jouw school tot bloei komen.

En dat is ook precies waarin ik gespecialiseerd ben. Ik kan je daarbij helpen, omdat het soms gewoon lastig is om met een frisse blik naar je eigen organisatie te kijken. Dus wil je meer en betere onderscheidende punten ontdekken, laat het me dan weten. We gaan samen op zoek!

Delen > graag!

Ken jij iemand binnen je netwerk die iets heeft aan deze informatie, dan kun je hem/haar attenderen op deze website. Natuurlijk kun je ook deze blog doorsturen.

Wil je meer van mijn blogs lezen, dan kun je je abonneren op mijn lijst. Je vindt hem hier: https://bit.ly/3dcKkWu.
Je ontvangt iedere week een nieuwe blog in je mailbox. Wees welkom!